rdekessgek : A pszicholgiai sokk: a valdi n fokozatos elnyomsa |
A pszicholgiai sokk: a valdi n fokozatos elnyomsa
2008.10.28. 20:16
Egy nem pp vidm dolog Renrl, ami gyerekknt kezddtt, s majdnem a felnttkor kezdetig elksrte t. A meg nem trhet gylletspirl, illetve a valdi n knyszeres elnyomsa kls nyoms hatsra. Pszicholgiai elemzs errl a folyamatrl elg rszletesen. Katt
Megjegyzs: ami szgletes zrjelben van [], azok a sajt hozzfzseim.
~~~
A csald az els kzssg, amelybe az ember beleszletik. Vdelmet s tlthat kereteket nyjt a nvsben lv gyermek szmra, s az adott korszak trsadalmban val beilleszkedst segti (kivtelek persze vannak). A csald jelents mrtkben rnyomja blyegt a gyermek szemlyisgre, rzseire, gondolkodsra s szocilis magatartsra. Helysznv vlik a modern trsadalmi fejldsnek s a biztonsgot jelent hagyomnyok, a klnbz szoksok, valamint szablyok kztt lezajl sszetkzseknek. A csald a genercik kztti prbeszd terepe, valmint "kikpztbor" a kapcsolati kszsgek elsajttsra.
Rgi fennllsa ellenre a csaldi formk, feladatok s a jelentsgk egyltaln nem lland, hanem azokat folyamatos vltozs jellemzi, amelyet nagymrtkben befolysol az adott kor, a kultrlis (manapsg sajnos az anyagi is elg nagy szerepet jtsszik) httr s a szoclis/trsadalmi felttelek. Ennek kvetkeztben a csaldi let legklnbzbb megnyilvnulsi formit figyelhetjk meg; ami a tagok szmt, a szerepelosztst, a kommunikcis mintt, a kapcsolati struktrt s a nevelsi mdokat illeti.
Gyermekkorban az ember rvid id alatt hatalmas lpseket tesz az rsi folyamatban. Ezek a legels meghatroz vek a csecsem letben: a kezdeti kor, a kezdetleges szli bnsmd, a csaldi krlmnyek...stb.
A csecsem legels letvben sem passzv, imkompetens llny, a kezdetektl aktv s kommunikatv. Amikor a gyermek pillants, hang s rints tjn keresi a kapcsolatot anyjval, az anya pedig vlaszol ezekre a gesztusokra, ill. "visszatkrzi" a gyermek gesztusait s cselekedeteit, a gyermek megismeri nmagt, s olyan rzse tmad, hogy kpes hatni valamire. Az els letvet a vilghoz val ltalnos odaforduls jellemzi. A gyermek mindent szeretne felfogni, bekebelezni, megragadni s megismerni. Ez az n. orlis fzis. Ez a vilghoz fzd kezdeti kapcsolat a szilrd nbizalom (sbizalom) alapja. A kialakul nrzet fejldse mindazonltal gtldhat, ha a gyermek trekvse, hogy felhvja magra a vilg figyelmt, nem tall visszhangra, mert pl.: nem hallja senki, az anyja depresszv hangulata vagy tlterheltsge miatt nem kpes odafigyelni r, vagy mert helytelen nevelsi nzetek miatt ignorljk a gyermek szksgleteit. Klinikai megfigyelsek sorn kimutattk, hogy az ilyen korai kudarclmnyek akut gyerekkori depresszihoz vagy krnikus gyszllapothoz vezethetnek, amitl az let egsz htralev rsze depresszv sznezetet kap (sbizalmatlansg). [Szemly szerint ismervn a Tao csaldot, el tudom kpzelni, hogy Ren sprtai nevelst kapott. Megtantottk, hogy tilos sokat srnia. St, Enbl kinzem, hogy esti meseknt a Tao csald mltjt meslte Rennek, aki nem sokat foghatott fel belle. De annyi hatssal mr volt r, hogy elvesztse bizalmt a vilg nagy rszben.]
Az els v vge fel a gyermek egyre jobban rzkeli nmagt, mint az anyjtl klnll szemlyt. Ezzel egyidejleg mr kpes elmszni az anyjtl s egyedl jtszani, hogy azonban brmikor visszatrhessen hozz. Anyjnak mr nem kell folyamatosan a rendelkezsre llnia, a gyermek megtanul vrni (vagy nem). Szksgleteinek belel kielgtse ebben az letkorban azt az rzst adja a gyermeknek, hogy "minden rendben", s annak biztonsgt, hogy kvnsgai teljeslhetnek. [Mondjuk tlzs egy gyereket mr egy vesen vilguralommal hitegetni, de Taokrl van sz...] A gyermek ezltal remny jellemezte alaphangulatra tesz szert tovbbi letre.
A msodik letvben a gyermek viselkedst mindinkbb a "megtarts s elereszts" kt plusa kzti feszltsg jellemzi. Az ellenttes impulzusok arra ksztetik, hogy sszekapcsolja egymssal a kt konfliktussal teli cselekvsformt. Az izomfejlds s a beszdkszsg gyors elmenetelt mutat. Ugyanakkor viszont a gyermek sajt tkletlensgeit, sajt nem tudst is trzi. Megtapasztalja sajt akaratt, ami pldul bizonyos cselekvsekhez val csknys ragaszkodsban jut kifejezsre ("dackorszak"). [jabb elkpzelhet eset: a kicsi Ren kezbe vesz valami fegyverszersget, En el akarja venni tle, de Ren nem engedi.] Ez az letszakasz nagy belerzst kvn a szlktl. A gyermek akaratt egyrszt nem szabad erszakkal megtrnik, msrszt viszont a gyermek biztonsgrzetnek szempontjbl fontos, hogy a szlk sajt llspontot kpviseljenek. [Ennek ez tl jl ment.] A kvlrl jv, tlsgosan merev szablyozs hatatlanul azt az rzst vltja ki benne, hogy elvesztette az uralmat maga fltt, s ki van szolgltatva a szlk tlzott uralkodsnak. Ilyenkor a gyermeket szgyen s ktely tlti el nmagt s sajt testt illeten. Korbbi fejldsi szakaszokhoz tr vissza, s felelssgteljes, kapcsolattart autonmia helybe gpies mkds, nyakassg vagy knyszeres nkorltozs lp. [Ez megtrtnt nagyjbl Rennl. Mivel apja ksztette a msokkal szembeni bizalmatlansgra, ezrt Ren elkezdett visszahzdv vlni, s mr ITT megfigyelhet a bels n kezdetleges elnyomsa.] Ha sikerl a gyermeknek a "megtarts" s "elereszts" ambivalenciafeszltsgn rr lennie, kifejlesztheti nuralmt anlkl, hogy nbecslsn csorba esne. Fokozatosan kibontakoztathatja szabad akaratt, s szert tesz az egyttmkds kpessgre, ami az nerssg jele. [Nos, Rennek elg ers egynisget sikerlt kifejlesztenie rvid id alatt. Az amerikai verzis eg kialakulsnak valsznstheten ksbbi okai vannak.]
Amikor Ren belpett vodskorba, akkor rzdtt rajta leginkbb az apja, Tao En [csak, hogy konkrtan bele is kssek, ne csak az egsz csaldba] akaratnak s nevelsnek elhatalmasodsa. Egy egyn hatalmnak mrtkt azoknak a szemlyeknek a szma s jelentsge hatrozza meg, akik fltt hatalmat gyakorol; tovbb, hogy e szemlyek letnek mely terletre terjed a befolysa; annak valsznshge, hogy befolysa sikerrel jr-e, valamint a rendelkezsre ll hatalmi eszkzk. A klnfle hatalmi eszkzk az albbi csoportokba sorolhatk:
- A jutalmazs s bntets eszkzvel gyakrolt hatalom azon a feltevsen alapul, hogy a hatalmat gyakorl szemly az elfogadott viselkedst megjutalmazza, ill. bntetst r ki az egyet nem rtkre. Ezek az eszkzk elssorban a nevels sorn hasznlatosak. [En fater kedvenc mdszere]
- A legitim ton szerzett hatalom normkon vagy szablyokon alapul, amelyek a hatalmat gyakorl szemlyek feljogostjk a szablyok elrsra, s ezeket mindenki kvetni kteles. Ilyen hatalmat gyakorol pldul a jog, az egyhz s a katonasg. [Esetnkben a mlt szrnysgei.]
- Az identifikci (azonosuls) folyamatt felhasznl hatalom olyan esetekben jelenik meg, ahol a hatalommal br szemly az egyn szmra pldakp, akinek viselkedst kvetnie kell, hogy ideljhoz hasonlv vljk. A hatalomnak ezzel a formjval manapsg fleg a pop- vagy filmcsillagok, ill. kztiszteletben ll szemlyek vagy ppen igen kzeli hozztartozk rendelkeznek. [A hatalomnak ezen megjelense tkletesen brzja a Ren s En kzti hierarchis hatalmat.]
- Szaktudsbl ered hatalomrl akkor beszlnk, ha a hatalommal rendelkez szemly meghatrozott terletre vonatkoz specilis tudssal rendelkezik, amely lehetv teszi szmra, hogy az let eme terletre vonatkozan elrsokat fogalmazzon meg (elssorban orvosok s termszettudsok). [En kedvenc hatalomgyakorlsa, ha a Tao csald mltjrl van sz.]
- Az informcibl ered hatalom kommunikcis csatornkhoz s informciforrsokhjoz val hozzfrsbl fakad. Igazn akkor nagy a hatsa, ha a hatalommal rendelkez szemly olyan informcik birtokban, amelyek jelents befolyst gyakorolnak msok letre.
A hatalom ezen formi ritkn figyelhetk meg nmagunkban, tbbnyire kombinltan jelennek meg. Emellet annak a szemlynek, aki hatkonyan s gazdasgosan akar hatalmat gyakorolni msok fltt, jl kell ismernie azok szksgleteit s "gyenge pontjait". A hatalom gyakorlsa ugyanis a msik ember legknnyebben kielgthet ignyeinek vagy sebezhetsgnek a cl rdekben trtn kihasznlst is jelenti.
A nevels mindig az adott trsadalmi struktrval ll sszefggsben, gyakran azonban nem az annak megfelel llspontot kpviseli, hanem inkbb szemben ll azzal. Az adott nevelsi md mindig egy eszkzt jelent, amelynek segtsgvel a fiatal szembesl sajt kultrjval, az adott rvnyben lv emberkppel, a szocilis elvrsokkal s a vallsi meggyzdsekkel. Minden korban jelentkezik olyan specilis nevelsi feladat, amelyet megkell oldani. Napjainkban pl.: a szmtgp kezelsvel, a tv-vel val bnsmddal kell nevelsi szempontbl megkzdeni, tovbb kzponti jelentsgv vlt a kzlekedsre val nevels s a krnyezettel val trds is. Fontos annak felismerse, hogy a nevels, akrcsak az emberi kapcsolatok minden formja, a klcsnssgre tmaszkodik: nemcsak a neveli a nevelsre szorult, hanem ez fordtva is megvalsul. [Mint tudjuk, Ren s En kzt ez megvan, ha nem is a legtkletesebb formban.]
Sok felntt szmra az n. "fekete pedaggia" [fordtom: bntets, mint nevelsi eszkz] egyik vagy msik alapgondolata a j nevelst jelenti [pl.: Tao En szmra is j nevelsi mdszernek tnt a bntets...], ilyenek pldul, hogy a szlnek mindig igaza van, hogy a gyengdsg s a mly rzelmek krosak [ Vajon ezt kitl hallottuk mr..?], hogy a kemnysg, ill. az rzelmi hidegsg felksztenek az letre, s hogy az ember akkor mlt a szeretetre, ha ktelessgeinek eleget tesz. [Minden egybevg, nem? SK fanoknak mostanra a "fekete pedaggia" sszefondott En nevelsi mdszereivel. Legalbbis nekem kezd sszeragadni. En tl rosszul nevelt s tl elnyoman.] A testi fenytst s a pszichs elnyomst mg ma is mint nlklzhetetlen nevelsi eszkzt tartjk szmon. [Mert vannak mg rgi mdi tanrok, akik az ra kzbeni nem oda figyelsrt krmst adnnak...stb. De ht ahogy A kis herceg-ben is van: "Furk a felnttek."]
sszegezve: Amennyiben tl gyakoriak a flrertsek a szlk s agyermek kztt, ha a szlk nem tudjk elviselni gyermekk engedetlensgt, nllsgi trekvseit (sajt hatkonysgnak, kompetenciarmnek), ha gyermekkori tapasztalataik alapjn szoronganak a tl ers fggsgtl, avagy tudattalan agresszv rzseiket tlzott gondoskodsban, esetleg knyszeres fegyelmezsben s kontrollban lik ki, akkor a gyermek nem tud stabil identitst kipteni. rzelmi hasads keletkezik benne, s kifel alkalmazkod "hamis nkpet" fejleszt ki, hogy meg tudjon felelni a szli elvrsoknak, mikzben valdi nmagt, igazi rzelmeit vja s visszahzdik, elrejtzik. [Ez Rennl teljes precizitssal megfigyelhet az anime sorn. A mangban nem mindig.]
A fiataloknl ezutn diggz identits alakulhat ki, amikor az ember nem dolgozik tovbb nazonossgn, hanem krnyezetnek, sajt milijnek elnys szerepvonsait veszi t. Ersen ragaszkodik a sttuszszimblumokhoz s msok rtkelshez, s ezektl teszi magt fggv. Vizsglatok kimutattk, hogy a fiatalok zme csak klcsnvett szerepidentitssal rendelkezik. Az ilyen emberek a bels ressg rzstl szenvednek, s elidegenedtek nmaguktl s testktl. A "valdi n" csak a pszichs vagy pszichomatikus betegsgekben tallja meg kifejezdst.
Vgezetl egy bra, amit szemlyisg brzolsra szoktak hasznlni a pszicholgia egyes terein:

|